Turkusowa organizacja. Czy jesteśmy na nią gotowi.

Główna

Zazdroscisz swojemu szefowi władzy i pieniędzy? W swojej firmie czujesz się nieważny i pomijany. W turkusowej organizacji możesz się sprawdzić w roli szefa, managera i szeregowego pracownika. Wejdź w zarządzanie turkusowe i przekonaj się czy taki styl pracy Ci odpowiada.
Koncepcja zarządzania turkusowego wydaje się być z jednej strony idealnym rozwiazaniem, a z drugiej przy bliższym poznaniu może dać wrażenie haosu. Wszak w takim systemie każdy zajmuje się wszystkim, a w codziennej pracy nie ma szefa i podwładnego. Czy tak da się pracować?

 

Turkusowa organizacja to jedna z pięciu, o których pisze Frederic Laloux w książce “Pracować inaczej” („Reinventing Organizations“), wydanej w 2014r. Tak naprawdę to jedyny system, który nie opiera się na hierarhii i delegowaniu zadań. W prawdzie w modelu zielonej organizacji szef, choć ma jasno wyznaczoną pozycje, nie wydaje dyktatorskich poleceń a jedynie inspiruje do działania, to nadal jest szefem. W turkusowym zarządzaniu nie ma takiej osoby, czyli twór zarządza sobą sam.
Zarządzanie w tej organizacji nie posiada delegowania zadań, bo jej czlonkowie sami dlegują sie do ich wykonania na podstawie swoich umiejętności i wiedzy. Struktura nie nagradza się premniami, nagrodami i dodatkami za pracę od pozycji w biurze, bo takie nie sa uwzględnione. Nie ma współzawodnictwa i zazdrości, bo każdy robi to, co umię najlepiej i ogółem przyczynia się do działania organizacji, z której przecież każdy ma zysk. Panuje pełna przejrzystość finansowa. Każdy wie, ile druga osoba zarabia.

Nie każdy jednak może pracować w takim stylu. jakie cechy powinien mieć pracownik chcący przystapić do turkusu?

Turkusowa organizacja na pierwszy rzut wydaje się być utopijna, natomiast gdy przyjrzymy się bliżej - ma ona sens. Nie każdy pracownik chce brać udział w wyścigach o najlepsze tytuły. Część woli pracować w spokojnym towarzystwie, mając jednoczesnie świadmość, że jest potrzebna, może wyrażać sowje obawy i pomysły. Jest współtwórcą organizacji w takim stopniu, w jakim czuje się kompetentna.

Drukuj