Tunel zamiast ruchliwego przejazdu kolejowego w Sulejówku – coraz bliżej

Trwa przetarg, który ma wyłonić wykonawcę inwestycji. Jego ogłoszenie było zwieńczeniem prac związanych z pozyskaniem niezbędnych pozwoleń oraz spełnieniem wszystkich wymogów formalnych. Projekt zakłada zastąpienie jednego z najbardziej uczęszczanych przejazdów kolejowych w Polsce tunelem. Tunel w Sulejówku ma być oddany do użytku w 2023 r.

Jest to pierwszy na Mazowszu projekt inwestycyjny polegający na likwidacji kolizyjnego przejazdu kolejowego, w którym współinwestorami są jednocześnie dwa samorządy: województwo mazowieckie i miasto Sulejówek oraz spółka kolejowa. Choć trójstronna umowa w sprawie budowy tunelu została podpisana w  kwietniu 2016 r., to jak zaznacza marszałek Adam Struzik, otwarcie przetargu było uzależnione od spełnienia wymogów formalnych. – Bardzo nam zależało, aby ruszyć z pracami jak najszybciej i ułatwić życie mieszkańcom, a także usprawnić ruch kolejowy. Ale nie było to możliwe bez solidnego przygotowania formalno- prawnego. Ta ogromna inwestycja jest dowodem nie tylko troski o komfort i bezpieczeństwo mieszkańców, ale także rzetelnej współpracy samorządów i PKP.

Rolę zaangażowania wszystkich stron docenia także zastępca burmistrza Sulejówka Remigiusz Górniak. –  Dzięki współpracy udało nam się przejść trudną i skomplikowaną procedurę ponownej oceny oddziaływania na środowisko w RDOŚ oraz procedurę uzyskania pozwolenia na budowę u wojewody mazowieckiego. Dzięki konstruktywnej postawie MZDW udało nam się też dokonać cesji decyzji środowiskowej z PKP na  województwo mazowieckie.

Na miejscu funkcjonującego dotychczas przejazdu kolejowego powstanie tunel o  długości 90,5 m wraz z chodnikami, ścieżką oraz windami osobowymi. W planach jest także przebudowa torowiska oraz skrzyżowań i dróg wraz z dojazdami do posesji, a także stworzenie ciągów pieszo-rowerowych. Konieczna jest też przebudowa sieci energetycznej, wodociągowej i gazowej. Ponadto wykonawca będzie miał za zadanie opracować koncepcję budowy by-passa, który w trakcie budowy tunelu umożliwi przejazd mieszkańcom i pasażerom kolei.

Całkowita szacunkowa wartość inwestycji, z wykupami, budową, nadzorem i by-passami to około 115 mln zł. Zgodnie z zawartą umową PKP PLK S. A. pokryje 50,52 proc. kosztów, samorząd województwa mazowieckiego – 42,02 proc. a miasto Sulejówek – 7,46 proc.

14 lipca 2021 r. PKP ogłosiło przetarg na wykonanie inwestycji. Ze względu na duże zainteresowanie, termin zbierania ofert został wydłużony do 8 września 2021 r. Podpisanie umowy z przyszłym wykonawcą planowane jest na październik 2021 r. Termin realizacji inwestycji to nie więcej niż 24 miesiące od momentu podpisania umowy, co oznacza że przejazd tunelem powinien być możliwy jesienią 2023 r.


Drukuj